ساخت پرسشنامه با استفاده از انواع پرسش‌ها

طراحی پرسشنامه کمی

طراحی پرسشنامه کیفی

طراحی پرسشنامه آمیخته

در پرسشنامه کمی، محققان برای جمع آوری اطلاعاتی که با تعداد یا اعداد قابل اندازه گیری باشند،از این پرسشنامه استفاده می کنند. اگر با کلمه پرسشنامه ساخته شده مواجه شدید، بدانید که منظور همان پرسشنامه استاندارد شده یا کمی می باشد.

در پرسشنامه کمی سوالات باید به چه اندازه، چه مقدار و یا چه تعداد پرسیده شود؛ برای مثال:پرسشنامه استاندارد امنیت حریم خصوصی بلاکچین استهبدی و پنگ (2023) یک پرسشنامه کمی محسوب می شود.

در پرسشنامه کمی بهتر است روایی، پایایی و برازش رعایت شود تا پرسشنامه ای کامل و استاندارد داشته باشیم.

این نوع پرسشنامه ها برای جمع آوری اطلاعات بعد از طرح فرضیه اولیه و اطلاعات پایه به دست آمده، کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.زمانی که اطلاعات اولیه را به دست آوردیم یا فرضیه های اولیه را طرح کردیم، از پرسشنامه استاندارد یا کمی استفاده می کنیم.

منظور از داده های کیفی، داده هایی است که می توانند مشاهده و ثبت شوند اما عددی مشخص نیست؛ یعنی عددی وجود ندارد و همه داده ها کیفی خواهند بود که طبیعتا بررسی آن با داده های کمی متفاوت است و اطلاعات متفاوتی را نسبت به داده های کمی ارائه می دهد.

اگر در این حوزه با کلمه پرسشنامه بدون ساختار مواجه شدید، بدانید که منظور از آن، همین Questionnaire اکتشافی یا کیفی است؛ این پرسشنامه ها برای به دست آوردن داده های کیفی مورد استفاده قرار می گیرند.

پرسشنامه اکتشافی یا کیفی، برای شروع کار ها مناسب هستند؛ یعنی در تعریفی بهتر، می توان گفت که پرسشنامه های اکتشافی برای جمع آوری اطلاعات اولیه مناسب هستند، زمانی که قصد شروع یک کار یا تحقیق را دارید و اطلاعات کافی درباره آن ندارید، به کمک شما می آید؛ در واقع این پرسشنامه تا قبل از طراحی راه حل درباره موضوع مورد نظر کاربرد دارد.

بهترین ابزار و روش برای شناختن بازار و بررسی اتفاقات درون آن، همین پرسشنامه اکتشافی است؛ اگر قصد شناخت یک حوزه و جمع آوری اطلاعات بیشتری درباره آن را دارید، حتما از این پرسشنامه ها استفاده کنید. همچنین بهتر است روایی، پایایی و برازش در این پرسشنامه رعایت شود با وجود آنها پرسشنامه ای استاندارد در اختیار ما قرار دارد.

باید بیان کرد که از آنجا که روش‌های پرسشنامه کمی و کیفی به تنهایی نمی‌توانند لپ مطلب و جواب کامل را مورد مطالعه قرار دهند،ترکیب این روش‌ها مورد استفاده قرار گرفته و از آن تحت عنوان روش پرسشنامه آمیخته یاد شده است. 

یعنی در این پرسشنامه هم سوالاتی که با تعداد پاسخ داده می شود وجود دارد(پرسشنامه کمی) و هم آنهایی که با تعداد و اعداد پاسخ داده نمی شود(پرسشنامه کیفی).

پرسشنامه آمیخته یک نوع کامل از پرسشنامه ها است که اطلاعات کامل را به ما ارائه می دهد البته بهتر است روایی، پایایی و برازش در آن رعایت شود در این صورت ما یک پرسشنامه کامل در اختیار داریم.

جهت طراحی پرسش نامه با ما در ارتباط باشید

Porsesh110.Me@gmail.com
info@porsesh110.ir