مقالات

روایی به زبان ساده

•روایی در تحقیقات علمی به زبان ساده

حتما نام روایی یا به زبان انگیلیسی (validity) در تحقیقات علمی به گوشتان خورده است. اگر بخواهید روایی را به زبان ساده برای شما تشریح کنیم می توان گفت روایی به میزان دقت یک ابزار (پرسشنامه) اشاره دارد. به بیان دیگر یک ابزار روا می تواند دقیقا همان چیزی را اندازه گیری کند که برای آن طراحی شده است، به عبارت دیگر هرچه میزان روایی یک ایزار ( پرسشنامه) بیشتر باشد می توانیم نتیجه بگیریم آن ابزار نتایج را منطبق بر واقعیت بیرونی نشان می دهد.


•مثالی از روایی در تحقیقات علمی به زبان ساده

خب! با یک مثال روایی را تشریح می کنیم فرض کنید ما می خواهیم تجربه برند را در میان مشتریان شرکت دیجی کالا مطالعه کنیم؛ برای این منظور یک پرسشنامه  استاندارد نیاز خواهیم داشت،، اگر این پرسش نامه دقیقا تجربه برند را اندازه گیری نکرده و به سراغ متغیر های دیگر نظیر وفاداری به برند یا… برود این پرسشنامه فاقد روایی لازم است. در نقطه مقابل اگر این پرسشنامه بتواند به درستی و منطبق بر واقعیت تجربه برند را اندازه گیری کند ما این ابزار را ابزار مناسب و دارای روایی می دانیم.


•انواع روایی در تحقیقات علمی به زبان ساده

خب! در متون علمی انواع دسته بندی برای روایی ذکر شده است، ولی آن چیزی که جامع تر و بروز تر می باشد تقسیم بندی سه گانه ذیل می باشد:

1_روایی صوری یا ظاهری: توسط خبرگان و بدون نیاز به نرم افزار قابل انجام است.

2_روایی محتوا: توسط فرم CVI و CVR توسط خبرگان قابل انجام است.

3_روایی سازه: این جزء از روای خود به دو بخش روایی سازه همگرا (Convergent validity) و روایی سازه واگرا (Discriminant validity) تقسیم بندی و توسط نرم افزار قابل انجام است.


•سخن آخر

خب! روایی به عنوان یکی از اجزا سه گانه یک ابزار استاندارد همراه با پایایی و برازش محسوب می شود. ما در این مطلب کوتاه فقط و فقط به گوشه ای از مبحث مهم و روای در تحقیقات مهم و علمی اشاره کردیم امیدواریم محقیقن عزیز خود با مطالعه منابع خارجی معتبر اطلاعات بیشتری از این مبحث بدست آورند.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *